Δευτέρα, 8 Απριλίου 2013

ΤΑΪΣΤΕ ΤΟΝ ΕΓΚΕΦΑΛΟ ΣΑΣ(NTR)





Όπως για ολόκληρο τον οργανισμό μας, έτσι και για τον εγκέφαλο, η διατροφή παίζει σημαντικό ρόλο στην εύρυθμη λειτουργία του. Αποκλειστική τροφή για τον εγκέφαλο αποτελεί η γλυκόζη. Η γλυκόζη προέρχεται από τη διάσπαση υδατανθράκων, όπως είναι η ζάχαρη και το άμυλο, που βρίσκονται στο ψωμί και στα παρασκευάσματά του, στα ζυμαρικά, στα φρούτα, στα λαχανικά, στα δημητριακά, στα όσπρια, στο μέλι και στα διάφορα γλυκίσματα. Είναι σημαντικό, λοιπόν, να παρέχουμε καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας στον οργανισμό τις απαραίτητες ποσότητες γλυκόζης για την ομαλή εγκεφαλική λειτουργία. Πέρα όμως από την τροφή του εγκεφάλου, δηλαδή τη γλυκόζη, άλλα συστατικά τα οποία σχετίζονται με την καλή εγκεφαλική λειτουργία είναι:


Oι βιταμίνες του συμπλέγματος Β, με κυριότερες τις Β1, Β2, Β6, Β12. Oι βιταμίνες αυτές συμβάλλουν έμμεσα στην καλή λειτουργία του εγκεφάλου, καθώς βοηθούν στη μετατροπή των διάφορων θρεπτικών συστατικών σε γλυκόζη και βρίσκονται στο γάλα, στο ψωμί και στα προϊόντα αλεύρου, στα δημητριακά και στα προϊόντα σιταριού, στα όσπρια. Ιδιαίτερη μνεία θα πρέπει να γίνει στη Β12, η οποία αποτελεί συστατικό των νεύρων μας και χωρίς αυτή δεν μεταβιβάζονται σωστά τα διάφορα εγκεφαλικά ερεθίσματα. Σε αντίθεση με τις υπόλοιπες βιταμίνες Β, βρίσκεται κυρίως σε ζωικές τροφές, όπως το κρέας, το γάλα, το αυγό, τα ψάρια και τα οστρακοειδή.



Αμινοξέα. Πρόκειται για μια κατηγορία ενώσεων με κυριότερες την τυροσίνη και την τρυπτοφάνη, που αποτελούν πρόδρομες ουσίες για ορμόνες-νευροδιαβιβαστές του εγκεφάλου, βασικές για τη ρύθμιση των εγκεφαλικών λειτουργιών. Βρίσκονται σε προϊόντα ζωικής προέλευσης, με κυριότερα το κρέας, τα γαλακτοκομικά και τη σοκολάτα
.







Πολυακόρεστα λιπαρά οξέα. Μια ιδιαίτερη κατηγορία συστατικών που συμβάλλουν στην καλή εγκεφαλική λειτουργία αποτελούν τα πολυακόρεστα ω-3 λιπαρά οξέα. Τα συγκεκριμένα συστατικά αποτελούν βασικά δομικά συστατικά του εγκεφάλου και είναι απαραίτητα για το σχηματισμό των εγκεφαλικών νευρώνων. Λαμβάνονται μέσω της τροφής και βρίσκονται κυρίως σε φυτικά έλαια (σογιέλαιο, σησαμέλαιο και άλλα σπορέλαια και λιγότερο στο ελαιόλαδο), στα λιπαρά ψάρια (σολομός, σκουμπρί, σαρδέλα), στα ιχθυέλαια, στα θαλασσινά και σε φυλλώδη λαχανικά


Τα 7 «κλειδιά» για υγιή εγκέφαλο


Στις μέρες μας, όπου το προσδόκιμο ζωής έχει επιμηκυνθεί σημαντικά, η νόσος Αλτσχάιμερ κάνει την εμφάνισή της ολοένα και πιο συχνά. Απλά καθημερινά βήματα όμως μας επιτρέπουν να θωρακίσουμε τον εγκέφαλό μας κατά της άνοιας.

1. Παιχνίδια που γυμνάζουν το μυαλό
Έρευνες έχουν δείξει ότι ειδικά ηλεκτρονικά παιχνίδια, όπως το Brain Age, ή ακόμα και η απλή επίλυση βελτιώνουν την προσαρμοστικότητα και τη ζωτικότητα του εγκεφάλου.
Συγκεκριμένα, αμερικανική έρευνα, που πραγματοποιήθηκε στη Νέα Υόρκη, έδειξε ότι όσοι λύνουν σταυρόλεξα τέσσερις φορές την εβδομάδα εμφανίζουν πολύ χαμηλότερο κίνδυνο εμφάνισης άνοιας από εκείνους που έλυναν μόνο ένα.

2. Νους υγιής εν σώματι υγιεί
Πρόσφατη σουηδική έρευνα έδειξε ότι η συστηματική σωματική άσκηση μπορεί να μειώσει τις πιθανότητες εμφάνισης Αλτσχάιμερ κατά 50%.
Αυτό οφείλεται στην προφανή σχέση μεταξύ σώματος και μυαλού: μια έρευνα, που έχει δημοσιευθεί στην επιστημονική επιθεώρηση «British Medical Journal», κατέληξε στο συμπέρασμα ότι τα παχύσαρκα άτομα έχουν 70% μεγαλύτερες πιθανότητες να αναπτύξουν τη συγκεκριμένη νόσο. Η συχνή άσκηση, όπως τονίζουν οι ειδικοί, μαζί με το κυκλοφορικό, βελτιώνει και την αιμάτωση του εγκεφάλου.

3. Ανακουφίστε τον πόνο
Μελέτες έχουν δείξει η τακτική λήψη αναλγητικών, όπως η ασπιρίνη, συσχετίζεται με σπανιότερη εμφάνιση της νόσου. Π.χ. ασθενείς με αρθρίτιδα, που έπαιρναν ασπιρίνη, είχαν


 
μικρότερα ποσοστά εμφάνισης της νόσου Αλτσχάιμερ.
Παρόμοια αποτελέσματα έχουν παρουσιάσει έρευνες που αφορούν τη δράση ορισμένων αντιφλεγμονωδών ή φαρμάκων κατά της χοληστερίνης.

4. Μείνετε κοινωνικοί για πάντα!
Ο κοινωνικός παράγοντας φαίνεται πως επηρεάζει αρκετά την λειτουργία του εγκεφάλου. Αυτό ισχυρίζονται σουηδοί ερευνητές, οι οποίοι τονίζουν ότι όσοι διατηρούν τις κοινωνικές τους σχέσεις ακόμα και σε προχωρημένη ηλικία μειώνουν τον κίνδυνο άνοιας κατά 60%!

5. Όχι στα ναρκωτικά
Τα περισσότερα ναρκωτικά φθείρουν τις λειτουργίες του εγκεφάλου. Αν ακούσατε για μια πρόσφατη έρευνα που έδειξε ότι η κάνναβη μειώνει τις πιθανότητες εμφάνισης της νόσου Αλτσχάϊμερ, πρέπει να ξέρετε ότι αναφερόταν σε μια εξειδικευμένη μορφή του φυτού, άγνωστη στους χρήστες της.

6. Μάθετε το οικογενειακό ιστορικό σας
Το Αλτσχάϊμερ είναι κληρονομικό. Για τον λόγο αυτό είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζουμε ποια μέλη της οικογένειάς μας είχαν ποτέ εμφανίσει τη νόσο.

7. Σωστή διατροφή
Σύμφωνα με έρευνες, μια ισορροπημένη μεσογειακή διατροφή μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο εμφάνισης της νόσου Αλτσχάιμερ κατά 40%. Σημαντικό ρόλο, όπως αναφέρουν οι ειδικοί, παίζουν τα υψηλά επίπεδα της μεσογειακής διατροφής σε βιταμίνη C και αντιοξειδωτικά, τα οποία προστατεύουν τον οργανισμό από την παραγωγή ελευθέρων ριζών.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου